"Je to už 50 rokov alebo viac ako 50 rokov, kedy v 1973 vyšiel prvý
elektrický rušeň typu 350, takzvaná Gorila, na trať. Počas tých viac ako
50 rokov veľmi kvalitne aj relatívne spoľahlivo tieto stroje slúžili a
slúžia. Ale všetko dobré a kvalitné raz má svoj koniec. Možno ste
zachytili, že sme začali proces obstarávania nových rušňov a práve rad
350 je jeden z radov, ktorý majú tieto nové rušne nahradiť," priblížil Helexa.
Rušne Gorily vyrábali v rokoch 1973 až 1975, určené boli najmä pre
diaľkové rýchliky. Ako priblížil člen predstavenstva a riaditeľ úseku
prevádzky ZSSK Karol Henzély, týchto rušňov bolo vyrobených celkovo 20,
no dva z nich boli v minulosti zničené pri dopravných nehodách. Aktuálne
má ZSSK ešte 18 týchto rušňov, z nich polovica je vybavená starším
typom Európskeho systému riadenia vlakov (ETCS). Tieto rušne si plánuje
ZSSK zatiaľ ponechať vo vozovom parku, slúžiť by mohli ešte do roku
2027.
Z ďalších deviatich rušňov Gorila bez ETCS je v prevádzke ešte päť, tie
by mali na tratiach dojazdiť v budúcom roku. Zvyšné štyri rušne sú už
vyradené, dva pôjdu do múzea a dva slúžia na náhradné diely, priblížil
Henzély.
"Momentálne prebieha verejné obstarávanie na nové rušne, sú to rušne
Siemens Vectron. Dnes máme prenajatých desať takýchto rušňov, ktoré
jazdia na expresoch medzi Košicami a Bratislavou. Ak všetko dobre
dopadne, tak skraja budúceho roka by sme mali mať prvých päť týchto
rušňov na nasadenie na trati Košice - Bratislava," uviedol Henzély.
Pri príležitosti symbolickej rozlúčky pripravila ZSSK aj nulovú
zberateľskú eurobankovku s motívom rušňov Gorila. Autorom vizuálu
pamätnej bankovky je Adrián Ferda.